lördag 22 oktober 2011

Veletsianos Part 2


Part 2 Learning Designs for Emerging Technologies

Chapter 5, Learning Designs
Jag har arbetat de senaste 15 åren i en gymnasieskola med tillräckligt god tillgång på nödvändiga teknologiska verktyg för att vi skulle ha kunnat utveckla en lyckad hybrid lärmiljö. Dvs distansutbildningens alla fördelar (info,kunskap och autentiskt material som är blixtsnabbt  sök-/del-/publicerbar, samarbete etc)   kombinerat med face-to-face miljöns fördelar (omedelbar och nära feed-back, lärarnärvaro etc).  Men än en gång påminns jag om risken med att fokusera på de tekniska verktygen och dess löften istället för pedagogiska  teorier  för onlinelärande.  Exakt detta har varit den kommunala skolans dilemma, i vart fall enligt min personliga erfarenhet. 

Det är ju också märkligt att vi inte lyckats mer applicera de kunskaper vi har om inlärning  och inlärare för att utarbeta fuktionella pedagogiska teorier.

AL modellen är f ö intressant och skulle passa utmärkt i den framgångsrika hybridmiljö som den kommunala skolan skulle kunna vara!
Will today’s passive classroom students easily transform themselves into tomorrow’s
Active online learners? (p106)
 Jag undrar Om? När? Hur?

Chapter 6: PLNs
Visst tillåter PLNs demokratiskt kunskap, dvs öppet och fritt skapande och spridande av kunskap. Jag tänker att den traditionella utbildningsanstalten med kontroll och begränsningar borde ha kastat in handduken för länge sen’. Men det har den ju inte konstigt nog…

Jag tar till mig definitionerna av PLE och PLN på sid 125 som gör det lätare för mig at förstå skillnaderna mellan de båda.

Chapter 7: Artistic Pedagogical Technologies
This generation views learning as a social and constructive activity
                             that must be experimental, engaging, interactive, and collaborative                      
                             (Skiba 2006, p.103)

Ingen betvivlar att effektivt lärande kräver mänsklig närvaro.  Många inlärningsteoretiker talar om vikten av den trygga inlärningsmiljön som stimulerar dialog. Känslan av att tillhöra och dela samma ”community/shared culture” förutsätter  personlig aktivitet och engagemang – dvs  social gemenskap med gemensamma  sociala erfarenheter.   Självfallet är det lärarens ansvar att skapa förutsättningarna och leda på vägen.  Visst är APT’s en självklar del i detta. Inget nytt i det, men tål kanske att upprepas. 

Det sagda gäller såväl online lärmiljö som face-to-face.  Jag tillhör faktiskt dem som tror tror att online-miljön har samma potential som face-to-face.  Starkast hävdar jag dock hybridmiljöns potential som skolans t ex. 

Chapter 9: PLEs
                             PLE is a response to the limitations of current learning environments…
The modern learner …. may view the institutional LMS as limited or inferior. (p 184-185)

Jag tänker på mina gymnasieelever. Som lärare i bl a moderna språk kändes det relativt enkelt för 4-5 år sedan att skapa ett brokigt kursrum med stor valfrihet på vår lärplattform Fronter. Också till en början inte så svårt att få eleverna motiverade att använda rummet- troligen tilltalades de av de många webbaserade resurserna och möjligheten att själva välja mellan dem. MEN jag känner tydligt att plattformen blivit för trång för eleverna. Inte minst föredrar eleverna social software tools utanför vårt rum. Själv fixar jag inte att ensam hålla mig uppdaterad om alla verktyg. Framför allt saknar jag tillräcklig kunskap om hur jag bäst integrerar dem och hur vi bäst nyttjar dem i vår institutionella hybrid-lärmiljö. 

AVSLUTANDE REFLEKTION Part 2 

Pedagogiska teorier saknas
Fokus läggs på tekniken och förväntningarna på tekniken. Tyvärr saknas det viktigaste – utveckling av metoder och praktik.
Frågan är väl om dagens elever av sig själva kommer att förvandlas till aktiva online inlärare? Personligen tror jag att medveten träning och handledning krävs. Både för elever och lärare. Annars kommer de kommunalt utdelade datorerna att fortsätta användas som idag, t ex för att planlöst kolla Facebook.

OM PLEs
                             PLE is a response to the limitations of current learning environments…
The modern learner …. may view the institutional LMS as limited or inferior. (p 184-185)

Jag är övertygad om att de traditionella utbildningsinstitutionerna snarast måste se denna sanning i vitögat och snarast försöka erbjuda inlärningsmiljöer som bättre svarar mot elevernas krav på självständighet och frihet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar