måndag 31 oktober 2011

Veletsianos Part 3

Chapter 10: Casestudies Moodle
Jag noterar att det finns en risk att endast en liten del av användarna tar ansvar för verktygets utveckling - majoriteten praktiserar  "grab-and-run".
I övrigt diskuteras 2 olika filosofier för kursdesign - standardisering kontra individualisering. Balans mellan de båda är troligen en rimlig lösning.
Slutligen påminns vi om att open source CMS inte är gratis - nödvändig support på olika plan kostar.
Nödvändig support är just vad vi i allt högre grad saknar i skolan, allt från utbildning och underhåll till  på-plats- support.   Våra kommuner minskar drastiskt resurserna.  Hur ska den kommunala skolan kunna utvecklas och vara en relevant lärmiljö för våra unga med den vansinniga sparfilosofin? 
Chapter 11: Implementering av wikis

Wikis används för lärande i grupp som samarbetar kring en uppgift. Förutom teknisk och administrativ förändring uppstår då krav på pedagogisk förändring. Hur ska uppgifter utformas? Hur ska de bedömas?
Fortbildning på alla plan - och samtidigt på de olika planen (från teknisk till pedagogisk)- är helt nödvändig om vi ska lyckas implementera nya lärverktyg.  Jag tänker att avsaknad av medveten och klok planering för lärarfortbildning under de senaste 20 åren förklarar varför skolan tycks misslyckas med bl a implementering av s k ny teknik. Det räcker som sagt inte att dela ut bärbara datorer till alla elever i kommunens gymnasieskolor och sedan tro att resten kommer av sig självt. Än en gång upprepar jag detta.

Chapter 12: Web Analytics for Design and Evaluation of Distance Education
Varje förändring av lärmiljön – teknisk, materiell, pedagogisk – borde medföra omedelbar utvärdering.  Jag säger omedelbar, ty  förändringar/förbättringar har en tendens att dröja alltför länge. Eller t o m utebli…   Sjävfallet är alltså utvecklingen av Web Analytics  viktig.

Det är nämligen så att vi pedagoger saknar effektiva verktyg för att utvärdera hur våra studenter interagerar med den lärmiljö vi erbjuder dem och hur sambandet mellan deras beteende och deras studieresultat ser ut. Dessutom vill jag påstå att vi saknar både kunskap och vana att genomföra   ”effektiva” utvärderingar,  med omedelbar förändring i siktet. Jag talar om mina erfarenheter från skolan.  
Även om detta avsnitt kan jag f ö konstatera att det som sägs gäller alla lärmiljöer. Även – från ren formell klassrumsundervisning.

Chapter 13: A Renaissance in Videocnference Use
Distansundervisningen har förändrats från ”ensamstudier” på kammaren (typ korrespondenskurs)
till nästan osannolika möjligheter till live kommunikation via text, ljud och bild.
Videokonfererandet har blivit upp emot 100 ggr billigare än bara för några år sedan.
Därmed öppnas möjligheternas dörrar för alla utbildningsinstitutioner. Inte minst skolan skulle kunna lösa många organisatoriska  problem. T ex skulle vi kunna lösa problemet med kurser som får strykas för att det finns för få deltagare på en enskild skola. Dessutom mer rutinmässigt kunna erbjuda undervisning externt, t ex till kommuner i inlandet där man ofta saknar behöriga  lärare i moderna språk. Varför gör vi inte det? Kunskap och möjlighet har ju faktiskt funnits länge.  Just inom detta område har jag personligen entusiastiskt engagerat mig redan för många år sedan.  Det krävs samlad vilja, kompetens och mod för att introducera nya verktyg och genomföra förändringar. Tyvärr verkar den kommunala skolan sakna allt detta.
  
F ö kan jag konstatera att dagens elev/student inte räds att bli fysiskt sedd för omvärlden via Internet.  Många av oss äldre är mycket tveksamma till detta. Kritiska röster kan höras i de äldre leden – är det verkligen ett friskt behov att vilja publicera sig och ”fläka ut sig”dagligen på bloggar och andra software tools?!  Varifrån kommer detta behov av att vara konstant sedd och hörd?!  (Det ären oerhört intressant fråga  som jagsjälv gärna skulle vilja gå djupare in på i något sammanhang.)  
AVSLUTANDE REFLEKTION Part3

Varje ny teknologi  åtföljs av pedagogiska utmaningar. Hur ska vi utforma lämpliga metoder för lärandet?  Hur ska vi träna oss själva och våra elever att bäst använda ett nytt verktyg? Skolan måste ta itu med sådana nödvändiga frågor för att överleva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar