måndag 31 oktober 2011

Veletsianos Part 4


Part 4: Chapters 14- 16
Interaction and Communication with Emerging Technologies.

Chapter 14: Using Social Media to Create a Place That supports Communication

Bokens alla avsnitt utgår från  Vygotskis  teori om lärande som ett skapande via kommunikation. Därmed blir också sociala medier som Youtube, Facebook, blogs och  wikis  viktiga  lärplatser.
Kommunikation och interaktion skapar hög social närvaro, vilket i sin tur befrämjar den positiva identitet och trygghet som krävs för inlärning av kvalitet. Dessutom flyttas kontrollen av  inlärningsprocessen över till eleven/studenten själv. Learner autonomy anses vara en nyckelkompetens för det livslånga lärandet.

Jenkins (2207) argues that….”the best thinking (whether evaluated in terms of process or outcome)
is likely to take place outside academic institutions – through the informal social organizations that are emerging on the Web” (p1) and he would like educators to get involved in the discussion by using the tools. (p275)

Varför verkar vi pedagoger vilja blunda för denna sanning? Troligen för att nämnda diskussion  inte förs seriöst i skolan, med syfte att bygga upp kunskap kring de sociala medierna som lärverktyg för kunskapsskapande som gruppaktivitet.  Att lärande till stor del sker utanför den formella lärinstitutionen  uppfattas möjligen fortfarande som ett hot av oss pedagoger. Det måste vara lärarutbildningarnas uppgift att ändra på det.

Chapter 15: Language Learning in MUVE

Second Life är en av de kändaste s k Multi Use Virtual Environments.   För den pedagog som vågar finns goda möjligheter att skapa relevanta kontexter för t ex språkinlärning. Kommunikation med native-speaking avatarer är en av möjligheterna.  Det visar sig att många institutioner för högre ubildning tagit till sig just SL.

Jag inser att jag själv inte är en ”digital natives”, dvs en av dagens unga som talar ”flytande dator/ Internetspråk”. Tyvärr, jag kommer alltid att behöva både lexikon och grammatik för att klara mig i dessa länder. Jag känner mig litet för feg för att inkludera SL bland mina pedagogiska verktyg. Åtminstone hitills.

Chapter 16: Animated Pedagogical Agents and Immersive Worlds
APAs som kan agera i en egen datorskapad värld tycks öka motivation och engagemang  hos studenten. Man får en  ”persona effect” .  Möjligheten att uttrycka sig med paralingvistiska medel
(gester, mimik ) gör nog kommunikationen både roligare och effektivare.  Det som ändå får mig att tveka är det faktum att verkliga ansikten och kroppar borde kunna åstadkomma detta mycket enklare och bättre.


AVSLUTANDE REFLEKTION  Part 4

Om sociala medier som lärmiljö
Social närvaro skapar den trygghet som borgar för högkvalitativ inlärning.
På köpet följer träning i learner autonomy.
Att lärande konstant pågår utanför den formella lärinstitutionen  borde ses som ett idealtillstånd.
Skolan måste hitta strategier för att handskas med situationen istället för att låtsas som allt utanför inte existerar. Det är inte ett trovärdigt förhållningssätt.

Om ”digatala infödingar”Är alla unga digitala infödingar? Hur ska vi upptäcka dem som inte är det? Hur tränar vi dem?
Vilken teknisk kompetens kan krävas av dagens lärarpersonal?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar