tisdag 8 november 2011

Interactive Learning Environments/Artikel 2

Design trajectories: four experiments in PLE implementation
(M. van Harmelen 2008)

Även här utgår resonemanget från konstaterandet att aktuell pedagogisk utveckling går mot self-directed learning, dvs inlärarens autonomi. Det handlar om att själv VÄLJA - PLANERA – SKAPA KUNSKAP (genomsocial  interaktion)  - STYRA LÄRPROCESSEN – UTVÄRDERA. Med andra ord handlar det om självständighet,  makt och kontroll över sitt egna lärande. 
Denna artikel återkommer även den till Vygotskis socalkonstruktivistiska tolkning av kunskap som ett resultat av social interaktion. Författaren menar att PLEs utvecklas som en naturlig följd av denna kunskapssyn. PLEs  utgör den databaserade delen av alla resurser som står till en inlärares learning ecosystem , vilket inbegriper alla enskilda resurser (inklusive människor) som står till hans/hennes förfogande för lärandet.  En stor del av dessa resurser finns idag, som vi vet, utanför det formella utbildningssystemet, t ex Internets sociala medier.

Artikeln beskriver därefter 4 experiment med implementering av PLEs via i sig olika tekniska verktyg.
Alla fallen visar på en utveckling från lärmiljö som isolerat stöder en enskild  inlärare till miljö som stöder lärande som social konstruktion via samarbete i communities.
Vad de olika tekniska lösningarna beträffar, konstaterar författaren att browserbaserad teknik med många lösa element att sammanfoga troligen bättre tillfredsställer digital natives (jag gillar själv den beteckningen för att skilja mellan mig själv och t ex mina två barn). Däremot kan mindre tekniskt vana inlärare föredra att jobba med integrerade system som sociala nätverkstjänster.  Där är det  lättare att bilda communities kring olika inlärningsmål, självständigt få eget peerstöd etc.
Författaren själv förordar också att PLEs implementeras ovanpå sociala
nätverkstjänster.

Författaren säger avslutningsvis att PLEs fortfarande kräver experimenterande och utveckling. Inte minst handlar det om att utveckla metakognitiv kompetens samt förmåga att reflektera.
Hur ska vi kunna bygga upp PLEs som utvecklar dessa kompetenser?
Viktiga frågor, tycker jag. De är nämligen grundkrav på en selfdirected learner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar