fredag 18 november 2011

Upgift 3 b - c: Min PLE är klar...men ändå inte!

http://christinas-tankar.blogspot.com/2011/11/upgift-3-b-min-ple-ar-klarmen-anda-inte.html

Precis som en av mina kurskamrater tilltalas jag av SymbalooEDU  och använder den som bas för min första PLE.  Den är mycket ENKEL att starta och hantera.  Den är tillräckligt SMART och SNYGG för att både jag (och troligen eleverna) attraheras och vill stanna kvar på denna arbetsyta.  Jag uppskattar särskilt att det finns ett storta antal färdiga webmixsidor att välja bland för att supersnabbt komma igång. Dessutom att jag enkelt kan dela mina egna webmixsidor och hämta andras via Galleriet.
Den kan enkelt integrera alla tjänster och verktyg jag behöver/vill ha för arbete, studier och fritid. Den är med andra ord potentiellt lifelong /lifewide/lifewide-lasting. Just det är en ju en grundförutsättning för PLE.  Jag kan enkelt dela den till mina samarbetspartners - elever - kollegor.

SNYGG
Ett färgglatt rutmönstrat fönster som man gärna fastnar i - bara för att det är så kul!
Så här  kan det se ut:





Eller så här:


Efter endast ett par minuters instruktion är du redo att starta din egen Symbaloo:
Snabbast kommer du igång genom att helt enkelt lägga till färdiga webmixsidor. Från dessa kan du sedan enkelt ta bort och lägga till andra block via sökfunktionen  uppe till höger.
Gallery finns en uppsjö av spännande block och de flesta kollaborations- och kommunikationsverktyg på min egen behovslista finns redan att hämta från förrådet av färdiga webmixer. Där ägnar jag timmar, och timmar..., ty det är spännande.

Till slut inser jag dockatt min PLE  är en never-ending-story. Men just idag, när jag beslutar mig för
att  uppgift 3 ska vara en ending-story, så ser min PLE ut så här:

Min PLE som den ser ut idag.

Unable to display content. Adobe Flash is required.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar