tisdag 15 november 2011

Forts. inventering

Jag vill erbjuda eleven en flexibel och öppen  arbetsyta att stå på, med valfri tillgång till redan existerande tjänster och lärresurser  - ett nyckelinnehåll.  Samtidigt ska elevens PLE ska ses som en språngbräda för egen utveckling av sin egna lärmiljö. Jag vill alltså se min PLE både som en organisatorisk plattform och ett pedagogiskt förhållningssätt. Detta är ju faktiskt en kontroversiell lösning, ty med den följer också frågor kring kontroll och ägandeskap av en PLE.
En snabb inventering ger följande basinnehåll – nyckelinnehållet:
·        kalender
·        lexikon
·        tidningar
·        radio/tv
·        våra egna läromedel
·        grammatik/språkövningar
·        open books
·        open language courses
·        arkiv
·        skriv/presentationsprogram
·        mail
·        videochat

Timmar av Youtube, wikis, blogs följer. Jag testar mig igenom ett antal tjänster och verktyg möjliga för att bygga upp min PLE, alt. min franskelevs PLE  på gymnasiet (7 olika kursnivåer)

Här får jag en hel del hjälp:·    

  Jag testar ett antal möjligheter för de olika beståndsdelar som kan behövas för bygget:
En dashboard som grund för de olika elementen (blog, wiki, socialt nätverk):
Elgg Inte tilltalande, känns plottrigt
Ning   Inte gratis!
Netvibes  Gratisversionen känns för  begränsad.
Bloggen: Jag gillar konceptet. Svarar mot mina krav på enkelhet och flexibilitet.
Pageflakes     Gillar! MEN deras tekniska problem gör sidan oåtkomlig vid flera tillfällen och jag tappar tålamodet – och förtroendet.
Ska dock ge det en chans till imorgon.  
iGoogle   Gillar! Enkel,flexibel. Ett alternativ jag vill pröva.
Symbaooloedu   Gillar! Gillar! Mycket tilltalande utseende. Upptäcker att jag genast blir på bra humör av att öppna och flytta på de färgglada dominobrickorna. Smart och jätteenkelt att hantera. Det här passar både mig och troligen elever på  alla stadier.  
Produktionsverktyg för att skapa innehållet: bloggar, wikis, podcasts, video öppna lärresurser  (som  open textbooks,  olika läromedels nätbaserade lärresurser),  medierealterade lärresurser, referensmaterial ( linkedin.fr etc. etc)
Kollaborativa dokument som Google Docs  Open Office,
Kollaborationsverktyg: SlideShare  Flickr   Picasa  för bilder och presentationer.
Kommunikationsverktyg: Webtjänster som Skype, Paltalk MS Messenger, Twitter  Second Life  etc.

Sociala bokmärkstjänster som  Delicious Diigo kan också vara praktiska att infoga.

Imorgon är det verkstad som gäller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar