tisdag 1 november 2011

LMS eller PLE?

Det finns ju som sagt massor av definitioner av båda begreppen. Jag kan tycka att LMSs får onödigt dålig kritik. Dessa lärplatser beskrivs oftast som isolerade (stängda för omvärlden)  och rigida ( saknar valmöjligheter och samarbete kring inlärandet). Dessutom med kort bäst-före-datum, ty de existerar endast för en speciell kurs. Jag håller faktiskt inte helt med. Själv har jag med relativ framgång arbetat med Fronter.
(Förresten , Vaddå "framgång"?  Hur vet man det annat än genom att veta att eleverna faktiskt använder material och verktyg som man erbjuder dem?) Jag tycker nog att åtminstone den plattformen enkelt tillät inkludering av web-verktyg som erbjöd samtal och samarbete kring lärandet utanför klasrummet.
Dessutom har eleverna ofta kunnat ta med sig ett antal verktyg när de lämnat min kurs.
Jag tycker nog att Fronter kunde fungera som en rätt OK hybrid-lär-miljö

Icke desto mindre inser jag nu när jag så smått börjat min inventering för uppgift 3 att PLEs har mycket större potential. Det finns en uppsjö av spännande och effektiva gratisverktyg på webben. Att lära eleverna
sortera och filtrera i denna ocean  fortsätter att vara en viktig uppgift för oss lärare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar