tisdag 15 november 2011

Uppgift 3a

MIN INVENTERING...

… börjar med 2 dagars googlande. Jag är begeistrad men också lätt förvirrad efter att ha testat och försökt bringa reda bland alla info, alla verktyg, open resources, sidor om how to build your own PLE. Jag inser att här finns tillräckligt för att bygga upp en funktionell PLE för mina behov. Mitt testande av olika tjänster och resurser är ett spännande äventyr - men det tar TID. Tekniska problem med bl a Pageflake och mina försök att bädda in Paltalk videochat i en blog upptar en hel eftermiddag och kväll innan jag ger upp.  Inser att jag inte kommer att kunna leverera en fullständig inventering ens innan nästa sommar eftersom jag inte kan motstå frestelsen att testa allt som kommer i min väg. Bestämmer mig därför för att lista mina önskemål och krav på min PLE och med utgångspunkt därifrån göra en kortare inventering.

UTGÅNGSPUNKTEN
Jag vill erbjuda eleven en flexibel och öppen  arbetsyta att stå på, med valfri tillgång till redan existerande tjänster och lärresurser  - ett nyckelinnehåll.  Elevens PLE  ska dock främst ses som en språngbräda för egen utveckling av sin egen lärmiljö. Jag vill alltså se min PLE både som en organisatorisk plattform och ett pedagogiskt förhållningssätt. Detta är ju faktiskt en kontroversiell lösning, ty med den följer också frågor kring kontroll och ägandeskap av en PLE.  Dessa frågor har jag tidigare diskuterat, t ex i mitt foruminlägg från 1l nov Vem bestämmer över PLE?  


För att bygga upp en PLE som jag här begränsar till mina franskelevers behov och för mig och  min franskelevs PLE  på gymnasiet (7 olika kursnivåer)En snabb behovsinventering ger följande basinnehåll – nyckelinnehållet:
·        kalender
·        lexikon
·        tidningar
·        radio/tv
·        våra egna läromedel
·        grammatik/språkövningar
·        open books
·        open language courses
·        arkiv
·        skriv/presentationsprogram
·        mail
·        videochat

BESTÅNDSDELARNA

Jag söker och testar möjliga tjänster och verktyg för bygget. Jag får jag en hel del hjälp här:

En dashboard som grund för de olika elementen (blog, wiki, socialt nätverk):
Elgg Inte tilltalande, känns plottrigt
Ning   Inte gratis!
Netvibes  Gratisversionen känns för  begränsad.
Bloggen: Jag gillar konceptet. Svarar mot mina krav på enkelhet och flexibilitet.
Pageflakes     Gillar! MEN deras tekniska problem gör sidan oåtkomlig vid flera tillfällen och jag tappar tålamodet – och förtroendet.
Ska dock ge det en chans till imorgon.  
iGoogle   Gillar! Enkel,flexibel. Ett alternativ jag vill pröva.
Symbaooloedu   Gillar! Gillar! Mycket tilltalande utseende. Upptäcker att jag genast blir på bra humör av att öppna och flytta på de färgglada dominobrickorna. Smart och jätteenkelt att hantera. Det här passar både mig och troligen elever på  alla stadier.  
Produktionsverktyg för att skapa innehållet: bloggar, wikis, podcasts, video öppna lärresurser  (som  open textbooks,  olika läromedels nätbaserade lärresurser),  medierealterade lärresurser, referensmaterial ( linkedin.fr etc. etc)
Kollaborativa dokument som Open Office,  Google Docs
Kollaborationsverktyg: PBWorks, Youtube,  SlideShare  Flickr   Picasa  för bilder och presentationer.
Kommunikationsverktyg: Webtjänster som Skype, Paltalk MS Messenger, Twitter  Second Life  etc.

Sociala bokmärkstjänster som  Delicious  Diigo kan också vara praktiska att infoga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar